Hem / Lavendla Juridik / Familjerätt / Bouppteckning / Dödsboanmälan

Dödsboanmälan

En dödsboanmälan är en form av förenklad bouppteckning som kan användas när den avlidens tillgångar har ett lägre värde än dödsboets skulder.

Topp 5 viktiga fakta gällande dödsboanmälan

  1. En dödsboanmälan är en enklare form av bouppteckning som är möjlig att göra om de tillgångar som den avlidne lämnar efter sig inte är tillräckliga för att täcka begravningskostnaderna och andra kostnader som har direkt anknytning till dödsfallet. En dödsboanmälan måste göras inom två månader efter dödsfallet.
  2. För att en dödsboanmälan ska vara möjlig krävs att det skett ett hembesök i den avlidnes bostad av en tjänsteman frÃ¥n kommunen, om socialförvaltningen i kommunen kräver det. Det är därför viktigt att all egendom som förvaras i bostaden är orörd när besöket äger rum.
  3. De ekonomiska tillgÃ¥ngar som finns ska i första hand användas för att täcka begravningskostnader. Dessa kostnader är prioriterade i förhÃ¥llande till andra kostnader som dödsboet ansvarar för. Autogiron, abonnemang, hyreskontrakt och liknande ska därför sägas upp snarast möjligt efter dödsfallet.
  4. En konsekvens av att begravningskostnaderna är prioriterade är att nÃ¥gra Ã¶vriga räkningar inte behöver betalas när det stÃ¥r klart att förutsättningarna för en dödsboanmälan är uppfyllda.
  5. För att slippa pÃ¥minnelser pÃ¥ förfallna fakturor och liknande är det klokt att direkt meddela eventuella borgenärer att dödsboet saknar tillgÃ¥ngar och att en dödsboanmälan därför kommer att göras.

VÃ¥r film om bouppteckning


Möt våra jurister

Vi har jurister och boutredare i hela Sverige med olika inriktning och kompetens. Visa alla här.

Under vilka omständigheter är det tillåtet att ersätta bouppteckningen med en dödsboanmälan?

En bouppteckning fÃ¥r ersättas med en dödsboanmälan under förutsättning att summan av den avlidnes tillgÃ¥ngar, inklusive eventuell andel i efterlevande make/makas giftorättsgodsinte täcker kostnaderna för en värdig begravning och andra kostnader som uppstÃ¥r till följd av dödsfallet. Därutöver fÃ¥r den avlidne inte äga nÃ¥gon fast egendom eller inneha tomträtt. Efterlevande make/makas eventuella fasta egendom eller tomträtt pÃ¥verkar dock inte möjligheten att göra en dödsboanmälan.

Att ovanstÃ¥ende kriterier är uppfyllda utgör dock ingen garanti för att en dödsboanmälan fÃ¥r ersätta en bouppteckning. Om det exempelvis krävs en genomgripande utredning för att fastställa den avlidnes tillgÃ¥ngar fÃ¥r dödsboanmälan inte göras. Detsamma gäller om nÃ¥gon av dödsbodelägarna motsätter sig dödsboanmälan till förmÃ¥n för bouppteckning.

Socialnämnden är ansvarig för dödsboanmälan 

Den dödsbodelägare som har närmast tillgÃ¥ng till dödsboet, vanligtvis en efterlevande partner eller ett barn, ansvarar för att ansöka om att en dödsboanmälan ska ersätta bouppteckning. Det görs hos hemkommunens socialförvaltning. Till skillnad frÃ¥n en bouppteckning, som vanligtvis upprättas av en jurist, är det socialnämnden i den avlidnes hemkommun som ansvarar för byrÃ¥kratin kring en dödsboanmälan.

Vi kan hjälpa dig

Fyll i formuläret så återkommer vi kostnadsfritt så snart som möjligt.

Joachim är en av våra jurister som du kan komma i kontakt med.

Vad undersöker socialnämnden innan beslut om dödsboanmälan lämnas?

I praktiken är det oftast en tjänsteman som med socialnämndens godkännande avgör om kriterierna för en dödsboanmälan är uppfyllda. DÃ¥ undersöks dödsboets tillgÃ¥ngar, om testamenteäktenskapsförord, försäkringar eller liknande finns. PÃ¥ sÃ¥ sätt ges vägledning kring hur stort värde som finns i dödsboet. För att en riktig värdering av den avlidnes tillgÃ¥ngar ska kunna göras mÃ¥ste som huvudregel ett besök ske i den avlidnes bostad och det är därför man inte ska ha rört den avlidnes saker innan besöket. 

Efter att samtliga tillgÃ¥ngar fÃ¥tt ett värde sker en jämförelse med kostnader för begravning och andra utgifter med direkt anknytning till dödsfallet (t.ex. bostadshyra, utgifter för tömning och städning av hemmet m.m.). Kostnaderna räknas av frÃ¥n tillgÃ¥ngarna och ett beslut om dödsboanmälan sker. 

Skatteverket tar emot och förvarar dödsboanmälan

Det är inte Skatteverket som ansvarar för dödsboanmälan, utan det är socialnämnden som sköter och skickar in dödsboanmälan till Skatteverket. Skatteverkets uppgift är att ta emot och förvara diverse dödsboanmälningar. Skatteverket lämnar ocksÃ¥ ut kopior pÃ¥ dödsboanmälan om nÃ¥gon begär det. Det hör alltsÃ¥ inte till Skatteverkets uppdrag att granska dödsboanmälans innehÃ¥ll eller att fatta beslut kring registrering.

Ansökan om dödsboanmälan varierar beroende på kommun

TillvägagÃ¥ngssättet för ansökan om dödsboanmälan skiljer sig frÃ¥n kommun till kommun. I regel krävs att den sökande fyller i en särskild blankett som finns hos de flesta kommuner. Blanketten kan bl.a. innehÃ¥lla frÃ¥gor om personliga uppgifter och dödsboets ekonomi. 

Sökanden kan ocksÃ¥ behöva bifoga diverse handlingar – exempelvis dödsfallsintyg med tillhörande släktutredning, eventuellt testamente, äktenskapsförord/samboavtal och kontoutdrag. PÃ¥ grund av att rutinerna ser olika ut runtom i landet rekommenderar vi alltid vÃ¥ra kunder att ta kontakt med socialförvaltningen i den kommun där den avlidne var bosatt.

Ansökan mÃ¥ste anlänt till kommunen senast tvÃ¥ mÃ¥nader efter dödsfallet inträffat. Det beror pÃ¥ att tidsfristen för bouppteckning är tre mÃ¥nader efter ett dödsfall. PÃ¥ sÃ¥ vis fÃ¥r kommunen tid att avgöra om dödsboanmälan kan göras och om det inte gÃ¥r finns fortfarande tid att upprätta bouppteckning.

Vad händer efter dödsboanmälan?

I regel är det kommunernas socialnämnder som ansvarar för att skicka in dödsboanmälningar till Skatteverket. Därefter ska de efterlevande, om det inte redan gjorts, skicka kopior av dödsboanmälan till de borgenärer som finns. Detta är nödvändigt för att borgenärerna ska kunna skriva av de fordringar som finns pÃ¥ dödsboet.

I vissa fall kan det bli aktuellt att upprätta en bouppteckning i efterhand. Typexempel pÃ¥ detta är att tidigare okända tillgÃ¥ngar uppdagats eller när en borgenär kräver att en bouppteckning genomförs och ställer säkerhet för finansiering av detta.

Fast egendom hindrar dödsboanmälan

Som ovan nämnts är det inte möjligt med en dödsboanmälan ifall den avlidne haft fast egendom eller innehaft en tomträtt. Det har en naturlig förklaring, nämligen att en bouppteckning krävs för ansökan om lagfart eller inskrivning av tomträtten, när egendomen övergÃ¥r till en arvinge eller köpare. 

Om tillgångar för begravningen saknas kan ekonomisk hjälp fås av kommunen

Ibland räcker inte dödsboets tillgÃ¥ngar till de kostnader som uppstÃ¥r för en begravning. Det gÃ¥r dÃ¥ att ansöka om ekonomisk hjälp hos kommunen för att den avlidne ska fÃ¥ en respektabel begravning. Hur mycket en kommun kan bidra med skiljer sig Ã¥t, men det högsta möjliga bidraget uppgÃ¥r till ett halvt prisbasbelopp som är 23 650 kr för Ã¥r 2020.

Tips och praktiska frågor vid ansökan om begravningshjälp

  1. Socialkontoret i den kommun den avlidne var folkbokförd fÃ¥r kontaktas av den som är ansvarig för dödsboet. Det görs för att se vilka möjliga begravningskostnader kommunen kan täcka. 
  2. Den avlidnes tillgÃ¥ngar mÃ¥ste vara och förbli orörda.
  3. För att kommunen ska kunna räkna pÃ¥ det belopp som kan beviljas krävs en bild av begravningskostnaderna, nÃ¥got som vi pÃ¥ Lavendla kan hjälpa till med.
  4. Via kontakt med den avlidnes bank bör autogiron och andra automatiska betalningar stoppas. Vad gäller löpande räkningar bör borgenärerna underrättas om dödsfallet och att en eventuell dödsboanmälan gjorts.
  5. För ansökan om ekonomisk hjälp till begravningen krävs ingen dödsboanmälan. Det är fullt möjligt att söka hjälp med en bouppteckning.

Kontakt

Behöver du hjälp med en dödsboanmälan? Tveka inte med att kontakta Lavendla på 0770 - 33 90 70 eller via formuläret nedan. Vi hjälper till med alla juridiska moment kring ett dödsfall och erbjuder stöd och rådgivning.

Lavendla Juridik finns i hela Sverige

Oavsett var i landet du befinner dig sÃ¥ kan vi pÃ¥ Lavendla Juridik hjälpa dig. Lavendla Juridik kan hjälpa dig med frÃ¥gor kring en Dödsboanmälan och är verksamma i Stockholm, Göteborg och Malmö, men även i resten av Sverige.  Vi erbjuder service pÃ¥ dina villkor, vare sig du vill fÃ¥ hjälp över telefon, digitalt eller genom ett personligt möte. Kontakta oss för en personlig konsultation!

Skrivet av Catharina Looft

Jurist

Catharina har över 20 års praktisk erfarenhet av familjejuridik och har både undervisat på universitet samt haft ledande positioner i flertalet juridiska företag. Som jurist är Catharina ansvarig för Lavendlas jurister och dess utbildning som kvalitetssäkring. Catharina är verksam på Lavendlas huvudkontor i Stockholm.