Image of Dejana Veljic

Dejana Veljic

Leg. kurator och terapeut

13 års erfarenhet
Tar möten på svenska, kroatiska och serbiska

Kompetenser

    Bakgrund

    Med tro på individens förmåga att hantera livets utmaningar är min roll att genom relevanta terapeutiska redskap hjälpa på vägen.

    Jag är legitimerad hälso- och sjukvårdskurator och terapeut i KBT, ACT, g l ISTDP, grupp- och kursledare i ACT, instruktör i Mindfulness.
    Efter studier vid Stockholms Universitet har jag vidareutbildat mig i postakademiska utbildningar kring psykisk ohälsa och olika behandlingsmetoder.

    Jag har lång erfarenhet från primärvården och rehabilittering. Min egen livsresa och yrkeskarriär har lett till ökad trygghet både i min privat- och yrkesperson.

    I mitt arbete utgår jag alltid från klientens/patientens individuella behov, förväntningar och aktuella livssituation. Tillsammans utformar vi behandlingen och planerar samtalsserien utifrån behovet.

    För mig är mötet av avgörande betydelse och jag lägger stor vikt vid bemötandet.
    Engagerande, inlyssnande och välkomnande samtal som bygger på empati och närvaro ser jag som grunden i ett tryggt, öppet och framgångsrikt arbete.

    Som Legitimerad hälso- och sjukvårdskurator är jag granskad och godkänd av Socialstyrelsen under de lagar och bestämmelser som styr yrkeskåren.

    Jag erbjuder individuell terapi och parterapi på: svenska, serbiska/kroatiska/bosniska/montenegrinska.

    Mötet sker antingen på plats i mysig miljö i Stockholm/Enskede (nära Tele2 Arena & Globen) eller via video för en större flexibilitet för dig som inte kan komma på fysiskt besök eller för dig som föredrar videomöte som mötestyp (videosamtal har samma terapeutiska innehåll och kvalitet som fysiska samtal).

    Hittar ni ingen tid i bokningsunderlaget som passar kan ni alltid kontakta mig så kommer jag att försöka ordna en alternativ tid.

    Varmt välkomna!

    Extern utbildning

    KBT - Kognitiv beteendeterapi och dess tillämpning inom diverse områden vid psykisk ohälsa

    -KBT: Historik och utveckling -Inlärningspsykologi -Beteendeanalys -Specifik fobi -Kognitiv teori -Depression -Panikångest -Social fobi -OCD (Obsessive-compulsive disorder)/Tvångssyndrom -Hälsoångest -GAD (Generaliserat ångestsyndrom) -PTSD (Posttraumatiskt stressyndrom) -Samtalsmetodik -Sömnproblem -Smärtproblematik -Aspergers syndrom och ADHD (Attention deficit hyperactivity disorder) -MI (Motiverande samtal) -Ätstörningar -Psykos -ACT (Acceptance and Commitment Therapy) -Mindfulness -Etik KBT som terapimetod utgår från att en persons tankar, beteenden och känslor hänger samman och går att påverka och förändra. I KBT lär patienten/klienten sig om hur tankar och beteenden fungerar och hur denne kan förändra dem.

    ISTDP (Intensive short-term dynamic psychotherapy)

    Standardiserad pre-core utbildning i ISTDP (Intensive short-term dynamic psychotherapy). Utöver teoretisk bakgrund innehåller kursen videobaserad undervisning samt rollspelsövningar där deltagarna-terapeuterna får möjlighet att utveckla specifika färdigheter i att observera patienter/klienter och intervenera utifrån ISTDP-principer. Inom ISTDP, som är en känslofokuserad psykoterapiform, betonas hur känslomässiga, inre processer oftast är de centrala orsakerna till ångestrelaterade svårigheter. Fokuset ligger på terapeutens arbetsallians med patienten/klienten, på att identifiera och reglera ångest på olika nivåer och på att känna igen och arbeta med olika typer av hinder i terapiprocessen (försvar, motstånd) – allt för att terapeuten tillsammans med patienten/klienten ska kunna jobba för att nå dennes mål.

    ACT (Acceptance and Commitment ­Therapy) + Gruppledarutbildning: ACT - att hantera stress och främja hälsa

    Komplett metod för att hålla ACT baserade kurser som enligt forskning visat goda resultat; Tillämpningbart även i individuella samtalsbehandlingar. Patienten/klienten lär sig att inte undvika eller kämpa emot sina egna tankar, känslor och inre upplevelser, utan acceptera – ge plats åt dessa för vad de är, och inte låta dem vara hindrande från att leva ett meningsfullt liv. Utgångspunkten i ACT är att mänskligt lidande härrör från normala psykologiska processer. Istället för att förändra dessa, arbetar man med att hitta ett sätt att förhålla sig till dem, vilket i nästa steg möjliggör att leva så som man önskar- leva i linje med/riktning mot sina livsvärderingar. Vetenskapliga studier visar att ACT, som är en transdiagnostisk terapi, bland annat minskar stress, depressivitet, ångest, hjälper i sorgprocessen, överlag främjar psykisk hälsa.

    Mindfulness- Instruktörsutbildning

    -Stressfysiologi -Forskning -Verkningsmekanismer -Vad händer i hjärnan vid mindfulnessträning -Stress, sömn och effekter -Att träna mindfulness -Leda, följa upp och ge feedback -Grupp och gruppdynamik -Användningsområden i samhället Kunskaper och kompetens att leda individer och grupper i mindfulnessträning. Mindfulness handlar om öppen medvetenhet och fokuserad uppmärksamhet. Att vara mindful är att vara medvetet närvarande, att leva uppmärksamt i nuet. Man upptäcker tidigare kroppens signaler på för hög stress och stresstankar, därmed kan man bryta den onda spiralen tidigare. Man blir bättre på att se klart på situationer, göra mer realistiska bedömningar, sätta gränser och hitta alternativa/positiva utvägar. Mindfulness är också ett verktyg för effektiv återhämtning och avslappning. Forskning visar signifikant positiva effekter vid implementering av Mindfulness som komplement till psykoetarapi/del av KBT/ACT behandling.

    Psykiatrisk diagnostik, kurs + fördjupningskurs

    Utredning av de psykiatriska diagnoserna, intervjuteknik för att kunna skilja episodiska och attackvisa tillstånd från kroniska diagnoser samt hur man gör en bra klinisk intervju för att, bland annat, upptäcka utvecklingsrelaterade tillstånd och personlighetssyndrom.

    KBT Stegvis vård

    Diagnosspecifika behandlingsmetoder med KBT via stegvis vård för: -Paniksyndrom -Social fobi -PTSD -Sömnproblem -Stress och Utmattning -Hälsoångest -Depression

    KBT i primärvården

    -Fokuserad psykologisk behandling -Integrera KBT i vårdcentralens arbete -Stegvis bedömning -Teamarbete och triage -Evidensbaserad praktik -Realistiska behandlingsmål -Utvärdering av behandlingsarbetet -Minimanualer för stegvis vård -Öppna gruppbehandling

    Komplicerad sorg

    Sorg och komplicerad sorg - teori och forskning & forskningsläget för behandling av komplicerad sorg.

    Prolonged exposure i primärvården (Trauma)

    Teoretiska och praktiska kunskaper i Prolonged exposure; Forskningsöverblick över PE, Emotionell bearbetningsteori, Behandlingsupplägg samt hur det går att komma förbi vanliga hinder för att göra behandlingen som den är tänkt och hur den kan anpassas till primärvården.

    Psykisk ohälsa hos äldre

    Strukturerade evidensbaserade arbetsmetoder för att tidigt upptäcka och behandla psykisk ohälsa hos äldre patienter/klienter.

    Kognitiv svikt i primärvården

    Uppmärksamma personer med kognitiva symtom vid deras besök i primärvården; Socialstyrelsens nationella riktlinjer och patientfall, behandlingsstrategier, läkemedel, samverkan, anhörigstöd.

    Alkohol och hälsa i primärvården med 15-metoden

    Fortbildningssyfte: Uppmärksamma, bedöma och behandla skadligt bruk och alkoholberoende på primärvårdsnivå.

    Läkemedelsberoende och terapi

    Latrogent substansberoende, dvs. när patienter/klienter utvecklat ett beroende av förskrivna läkemedel (främst bensodiazepiner och opioider). Aktuell forskning inom området och effekterna av användande, samt hur psykoterapier påverkas av intag, abstinens och utsättning av beroendeframkallande läkemedel.

    Psykisk ohälsa under perinatala perioden

    Psykisk ohälsa och graviditet - bemötande, stöd och behandling.

    Våld i nära relationer

    -Olika typer av våld och symtom som kan uppstå vid våldsutsatthet -Psykologiska processer som gör att det kan vara svårt att lämna en relation där det förekommer våld -Hur frågor om våld kan ställas till patienter/klienter -Aktörer att hänvisa till för vidare stöd

    Att bemöta utsatta för sexuellt våld/våldtäkt i psykosocial behandling

    Del 1. Introduktion till våld/sexuellt våld; Del 2. Att föra samtal om våldsutsatthet i psykosocial behandling; Del 3. Psykosocialt krisstöd efter sexuellt våld

    Arbete med tolk i psykologisk behandling och psykoterapi

    Relevant kunskap och forskning inom området, även terapeuters och tolkars egna erfarenheter genom föreläsningar, panel- och deltagarsamtal.

    Interprofessionell kurs i hjärnskaderehabilitering, Identitet och personlighetsförändring vid förvärvad hjärnskada

    Strategier för bättre planering, samordning och utveckling av rehabiliteringen för personer med förvärvad hjärnskada samt genomgång av vetenskapliga rön inom området.

    Pedagogik Psykologiska och filosofiska fakulteten (RS)

    Högskoleutbildning med kurser såsom: pedagogik, psykologi, socialpsykologi, sociologi, filosofi, etc.

    Socionomprogrammet, Stockholms Universitet

    Socialt arbete är utbildningens huvudområde. Under utbildningen studeras också andra socialvetenskapliga fält som psykologi, sociologi, juridik och socialpolitik. Genomgång av olika typer av sociala frågor och internationella perspektiv av relevans för socialt arbete. Centrala utgångspunkter i utbildningen är teorier om mänskliga beteenden, samhälleliga system och människors samspel med omgivningen. Inom ramen för studierna på socionomutbildningen ingår verksamhetsförlagd utbildning.

    Avancerad-/masternivå Stockholms Universitet

    -Socialt arbete: Fattigdom och välfärd -Barn och unga: Socialt arbete, livsvillkor och sociala problem -Hedersrelaterat våld, ungdomar och socialt arbete -Evidens och kunskap inom socialt arbete

    Publikationer

    "Barnets bästa i fokus? : En studie av tingsrättens domar i vårdnadstvister" Stockholms Universitet Forskningens/studiens syfte var att, utifrån tingsrättens domar om ensam vårdnad, analysera domstolens övergripande idé om- och fallinriktade tolkningar av barnets bästa och hur dessa konstruerades i samband med domstolens tillämpning av den nya bestämmelsen i 6kap. 5§ FB angående samarbete föräldrar emellan. Länk till examensarbetet: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:534364/FULLTEXT01.pdf

    Par- och Relationsterapi

    Utbildning fokuserar på att utveckla kompetens och förmågor för att arbeta med individer, par och familjer som strävar efter att skapa mer meningsfulla och hälsosamma relationer. Under utbildningen görs genomgång av olika teorier och metoder som är relevanta för att förstå och stödja människors relationer. Detta inkluderar psykologisk teori, kommunikationsfärdigheter, konflikthantering, familjedynamik och kulturella aspekter av relationer. Utbildningen ger också insikter om hur man identifierar och hanterar vanliga problem som kan uppstå i par- eller familjerelationer, till exempel kommunikationsbrist, intimitetsproblem och olika typer av konflikter.

    SPiSS - Suicidprevention i svensk sjukvård

    Syftet med utbildningen är att öka kunskapen hos personal inom vård och andra verksamheter som möter människor som kan vara suicidbenägna. SPiSS omfattar tre delkurser med grundläggande kunskap om suicid och suicidprevention: Del 1: Suicidologi, en introduktion; Del 2: Risk- och skyddsfaktorer; Del 3: Skattningsskalor vid suicidrisk. Del 1 och del 2 är anpassade för primärvård, personal på sjukhus, psykiatri och habilitering men kan även vara aktuella för andra verksamheter: socialtjänsten, hemtjänst, skola, polis, kriminalvård, trossamfund med mera. Utbildningens del 3 är en fördjupningsdel och är särskilt framtagen för personal som arbetar inom psykiatri men även privata aktörer inom psykiatrisk verksamhet.

    Suicidprevention - "Svåra samtal"

    Evidensbaserade verktyg för att rädda liv genom ett professionellt samtal. Utbildningsledare: Ulla-Karin Nyberg, psykiatriker och suicidforskare.

    Boka möte med Dejana Veljic

    Kontakta Dejana Veljic