Hem / Lavendla Terapi / Känslor

Vi har alla haft ögonblick där känslorna tar överhanden. Genom kunskap och insikt kan vi förhindra att känslorna styr mer än de ska.

Vad kan vi göra för att hantera våra känslor?

Känslor kan kännas överväldigande.

Oavsett om det är ilska, oro, skuldkänslor eller nedstämdhet, är det viktigt att veta att det finns metoder och verktyg för att hantera dessa känslor.

Därför går vi i denna artikel igenom olika aspekter av känslor, känsloreglering och vilka terapiformer som kan vara användbara.

Jag trodde du bara skulle fråga; hur känns det? hela tiden men inte lyssna till vad jag sa. Vårt samtal var inte alls så. Det här var ju jättebra!”, sa en klient nyligen.

Kerstin, Dipl. Psykosyntes- och Parterapeut

Möt våra terapeuter

Varför är känsloreglering viktig?

Känsloreglering är en nyckelkomponent i vårt psykologiska välbefinnande. När känslorna tar överhanden kan det leda till olika typer av problem såsom aggressivitet eller nedstämdhet, som kan ha en negativ inverkan på våra relationer och livskvalitet. Genom att arbeta med känsloreglering kan man utveckla strategier för att hantera svåra känslor på ett konstruktivt sätt.

Metoder för känsloreglering

  • Kognitiv beteendeterapi (KBT): En evidensbaserad terapiform som hjälper individer att förstå sambandet mellan tankar, känslor och beteenden. KBT är särskilt effektiv för känsloreglering kring ilska och oro.
  • Mindfulness: En metod för att vara närvarande i nuet, vilket kan hjälpa dig att bli mer medveten om dina känslor och hur du reagerar på dem.
  • Fysisk aktivitet: Motion har visat sig vara effektivt för att minska stress och förbättra humöret. Därför rekommenderas ofta promenader och yoga då de kan kombineras med mindfulness.
  • Psykosyntesterapi: Du kartlägger vilka känslor du innehåller, varför de uppstår samt i vilka situationer de blir starkare eller svagare. Du får övningar och psykologiska verktyg att använda ´rätt´ känslor vid ´rätt´ tillfälle.

Ilska: när och hur man söker hjälp

Ilska kan vara en av de svåraste känslorna att hantera. Om du märker att din ilska påverkar dina relationer eller ditt arbete, kan det vara dags att söka professionell hjälp. Terapi för ilska kan inkludera KBT mot ilska, där terapeuten hjälper dig att identifiera utlösande faktorer och utveckla effektiva hanteringstekniker.


Boka ett första samtal idag

Fyll i dina uppgifter och välj en terapeut och en tid som passar dig.

Anna är en av våra terapeuter du är välkommen att boka tid hos.

Oro, skam och skuldkänslor

Förutom ilska, är oro, skam och skuldkänslor andra känslor som kan vara svåra att hantera. Terapi mot skam och terapi för skuldkänslor finns också tillgängliga och kan anpassas efter individens behov.

Boka en session

När du känner att det är dags att ta itu med dina känslor, kan du boka en session med en psykolog, terapeut eller coach genom vår webbplats. Här kan du finna professionell hjälp som är skräddarsydd för dina behov, antingen online eller på plats.

Varför välja Lavendla?

  • Anpassade terapiformer: Våra psykologer, terapeuter och coacher har erfarenhet inom en rad olika metoder och tekniker.
  • Enkelt och tillgängligt: Med vår tjänst gör vi det svåra lättare, genom att ge dig tillgång till kvalificerade terapeuter med bara några klick.

Att hantera svåra känslor är en utmaning men det är en utmaning som du inte behöver möta ensam. Genom oss får du den hjälp och det stöd du behöver för att förbättra ditt psykologiska välbefinnande. Låt oss göra det svåra lättare tillsammans.


Vi hjälper dig där du är

Det kan vara svårt att prata om psykisk ohälsa, men att söka hjälp är ett viktigt steg för att förbättra din livskvalitet. Fördelarna inkluderar förbättrad hälsa, arbetsförmåga och relationer. Genom att söka professionell hjälp kan du göra det svåra lite lättare. På Lavendla har vi terapeuter och psykologer som kan vägleda dig vidare.

Om du eller någon du känner har tankar på att skada dig själv ring 112 eller sök på närmaste akutmottagning omedelbart.

Möt oss fysiskt eller digitalt

Våra terapeuter jobbar såväl digitalt som lokalt. Många är också flexibla tidsmässigt och kan anpassa sig utifrån ditt behov.

Välj terapeut på hemsidan

Välj en terapeut du tycker passar direkt på hemsidan, utifrån bakgrund, kundomdömen eller språk. Annars beskriver du ditt behov så hjälper vi dig.

Få verktygen du behöver

Våra terapeuter kommer ge dig de verktyg du behöver för just din situation. Alla är vi olika. Vi möter varje individ där den finns.


8 vanliga frågor om känslor och hur man hanterar dem

Vad är känsloreglering och varför är det viktigt?

Känsloreglering handlar om hur vi hanterar och kontrollerar våra känslor i olika situationer. Att ha god känsloreglering hjälper oss att må bättre psykiskt och att interagera mer framgångsrikt med andra.

Hur kan jag hantera ilska på ett effektivt sätt?

En väl beprövad metod är att ta djupa andetag och räkna till tio innan du reagerar. Att använda avslappningstekniker eller fysisk aktivitet kan också hjälpa dig att minska ilska och spänningar.

Vilka tekniker kan jag använda för att reglera mina känslor?

Mindfulness, kognitiv beteendeterapi (KBT) och dialektisk beteendeterapi (DBT) är några metoder som används för att förbättra känsloreglering. Varje metod har sina egna fördelar och kan anpassas efter dina specifika behov.

Vad ska jag göra om jag känner skam?

Det är viktigt att inte förbise skam eller trycka undan den. Tala istället öppet om det du känner med en psykolog eller terapeut för att bearbeta känslan.

Är det normalt att ha blandade känslor?

Ja, det är helt normalt. Känslor är komplexa och det är vanligt att känna flera olika saker på en och samma gång. Det viktiga är att känna igen och hantera varje känsla på ett hälsosamt sätt.

Vad är låg affektiv tolerans?

Låg affektiv tolerans är en oförmåga att hantera obehagliga känslor eller situationer. Det kan leda till att man undviker situationer eller använder ohälsosamma hanteringsmekanismer, som exempelvis att äta eller dricka för mycket.

Hur kopplas känslor till psykisk hälsa?

Dina känslor är en viktig del av din psykiska hälsa. Oförmåga att reglera känslor kan leda till stress, ångest och depression. Därför är det viktigt att söka professionell hjälp för att bättre förstå och hantera dina känslor.

Var kan jag söka hjälp för mina känslomässiga problem?

Om du upplever problem med känslor eller känsloreglering, rekommenderar vi att du kontaktar en psykolog eller terapeut. Om du befinner dig i en akut situation, ring 112 eller vänd dig till närmaste akutmottagning.

Vad är känslor?

Känslor uppstår inom dig då du reagerar på något som du ser eller är med om.
Det kan vara svårt att beskriva en känsla. En del beskriver glädje som att det ´bubblar i kroppen´ eller att ´man blir varm i bröstet och jag vill bara skratta´. Några beskriver ilska som att ´jag får ont i huvudet, det känns som jag kokar över´ eller ´jag får lust att skrika elaka saker´.
Känslor får dig att kunna kommunicera och förstå andra. Med olika ansiktsuttryck och kroppsspråk visar vi för varandra vad vi tycker och känner. Du känner också känslor när du tänker på något. Kanske om du minns något eller om du ska göra något snart, eller träffa någon person.

Varför är det bra att veta vilka känslor man känner?

Känslor guidar dig att förstå dig själv. Får du obehagskänslor och du känner rädsla vet du att du bör undvika en situation eller en person. Känner du glädje och upprymdhet lär du dig att du vill göra mer av det som skänker dig glädje eller träffa personer som gör att du mår bra. Känslor får dig sedan att kunna kommunicera och förstå andra. Med olika ansiktsuttryck och kroppsspråk visar vi för varandra vad vi tycker och känner. Ju bättre du är på att känna och kunna beskriva dina känslor, för dig själv och för andra, blir kommunikationen med andra personer lättare och smidigare.

Är det alltid bra att visa och berätta vad man känner?

Det är en fråga som är svår att svara på. Det beror på i vilken omgivning man befinner sig. För att ta reda på detta är det bra att kontakta en coach, terapeut eller mentor där du får guidning i just din unika situation och miljö. Genom att träffa en professionell terapeut kan ni tillsammans kartlägga de konsekvenser som kan uppstå i din miljö då du visar eller berättar om dina känslor. Ibland är det väldigt bra att visa känslor och ibland är det bättre att man sk. härbärgerar sina känslor. Dvs. att man väntar med att visa dem till en annan, mer lämplig, tidpunkt.

Hur terapi kan hjälpa dig att hantera och reglera dina känslor

Känslor som ilska, skam eller oro kan vara svåra att hantera, men du är inte ensam. Terapi kan vara ett effektivt sätt att förstå och reglera dina känslor. Här är en översikt över de vanliga stegen i en terapeutisk process för känslomässig reglering.

  • Steg 1: Utvärdering och diagnostik
    Första steget är att förstå vad problemet är. Du och din terapeut kommer att utforska dina känslomässiga utmaningar och bestämma den bästa behandlingsplanen för dig.
  • Steg 2: Målsättning
    Tillsammans med din terapeut kommer du att sätta upp konkreta mål som du vill uppnå. Det kan vara att minska utbrott av ilska eller att förstå roten till din oro.
  • Steg 3: Självinsikt och förståelse
    Terapin kan hjälpa dig att förstå dina känslor bättre. Genom att prata om dina erfarenheter kan du börja se mönster och utlösare.
  • Steg 4: Verktyg och strategier
    Din terapeut kommer att introducera olika verktyg och tekniker som kan hjälpa dig att hantera dina känslor effektivt. Det kan vara andningstekniker, mindfulness eller kognitiv beteendeterapi (KBT).
  • Steg 5: Övning och implementering
    Det viktiga här är att aktivt använda de nya färdigheterna i ditt dagliga liv. Det kräver övning och tålamod men kommer att bli lättare med tiden.
  • Steg 6: Uppföljning och Justering
    Efter att ha testat de nya strategierna kommer du och din terapeut att utvärdera vilka som fungerar bäst för dig och justera behandlingsplanen vid behov.
  • Steg 7: Underhåll och avslutning
    När du känner dig mer bekväm med dina färdigheter och uppnår dina mål, kan du börja fundera på att avsluta terapin eller gå över till mindre frekventa sessioner.

“Vad gör jag nu?”

Har du funderat på terapi men inte vetat var du ska börja? Vi på Lavendla gör det svåra lättare. Vårt team av kvalificerade psykologer och terapeuter är här för att hjälpa dig. Börja din resa mot ett mer känslomässigt balanserat liv idag.

Så tycker våra kunder

Mycket omtanke och empati. Förstod precis våra behov och önskemål. Rekommenderas verkligen.

Margaretha

Skrivet av Kerstin Brezina

Kerstin har över 14 års erfarenhet som terapeut och är utbildad till Diplomerad Psykosyntesterapeut, vid Psykosyntesakademin. Kerstin är terapeut hos Lavendla med kompetens inom bl.a. samtalsterapi, parterapi, trauma och stress.