Image of Kerstin Brezina

Kerstin Brezina

16 års erfarenhet
16 års erfarenhet • 500+ sessioner på Lavendla Terapeuten har mer erfarenhet än de flesta
Tar möten på svenska och engelska

Kompetenser

    Bakgrund

    ”Tänk att du, Kerstin – som är så full av liv – jobbar med döden?” sa en vän till mig en gång.   Och ja, det kanske är just därför. Livet och döden hör ihop. Det handlar om oss människor – om relationer, närvaro, kärlek och avsked. Att få vara ett stöd i det skedet av livet är något jag ser som ett förtroendeuppdrag.

    Jag har alltid arbetat med människor – i olika roller och med olika slags möten. Som skådespelerska, samtalsterapeut, integrationspedagog, lärare, stödassistent och familjehemsmamma. Gemensamt för allt jag gjort är att lyssnandet och det mänskliga mötet stått i centrum.

    Som begravningsrådgivare möter jag människor i en känslig och ofta omtumlande tid. Mitt mål är att vara en trygg och lyhörd vägledare, som tillsammans med dig skapar en avskedsceremoni som känns meningsfull, varm och personlig. Ofta förrättar jag också begravningar. Då som Borgerlig Officiant.

    År 2010 avslutade jag min 4-åriga utbildning som Samtalsterapeut på PsykosyntesAkademin. Inom Lavendla har jag kunnat fortsätta utvecklas inom detta yrke. Att vara Dipl. Psykosyntes- och Parterapeut kompletterar på ett naturligt sätt min roll som rådgivare. Om du söker samtalsstöd, eller är nyfiken på det jag erbjuder i terapirummet, hittar du mer information under fliken Terapi.

    Jag växte upp i Nynäshamn inom en entreprenörfamilj där alla hade eget företag och jag präglades av båtlivet. Numera har jag bytt segelbåten mot motorcykel och golfklubbor. Efter 30 år som sörmlänning ( Råby och Nyköping ) har jag och min sambo Erik flyttat till Lilla Essingen. Här jag badar vi gärna från en närliggande brygga och gärna tillsammans med mina två vuxna döttrar som också finns här i Stockholm.

    Välkommen att höra av dig!

    Kompetenser

      Bakgrund

      Jag är 56, nej, jag fyllde ju nyss 57 år. Jag har levt - och jag lever! Mycket har hänt. Mycket har jag lärt mig. Jag har skrattat, sökt, sörjt, älskat, rusat – och stannat upp. Min nyfikenhet är den ständiga ledstjärnan som gör att jag fortfarande utvecklas som människa.

      ( Inledningsvis vill jag göra dig uppmärksam på att jag träffar par i minst 60 minuter och endast individuella klienter i sessioner från 45 minuter eller mer. Se mer om hur du bokar på rätt sätt längst ner i min text.)

      Om mig.

      Jag växte upp i Nynäshamn. Som tonåring satt jag ofta med mitt kompisgäng på ett konditori i stan. Det var där min resa började – även om jag då inte förstod det. Jag var inte direkt den mest lyhörda lyssnaren på den tiden. Jag pratade mycket, ville så gärna berätta och dela det som rörde sig inom mig – men också höra hur andra hade det. Som att jag ville kolla av: ”Är det bara jag som tänker och känner så här?” Jag behövde få göra verklighetskontroller – reality checks. Behövde spegling. Behövde få kontakt.

      Livet fortsatte med år av kreativitet, längtan och utforskande. Som tonåring pluggade jag i USA, hem igen och jobbade i en fri teatergrupp och spelade på skolor och sommarteater utomhus. Där emellan gick jag konstskola.

      Att hänga på krogen är en livsstil jag känner mig hemma med, både som gäst och betraktare av livet.

      När jag efter ca 25 år slutade på teatern och blev en löneanställd integrationspedagog tog jag som 50 åring tjänstledigt för att doppa tån i teaterns värld i två säsonger som stuntryttare på High Chaparral.

      Jag var gift i 23 år med en fin man som jag mötte genom teatern. Det var ett intensivt och innehållsrikt äktenskap, med två döttrar som berikade våra liv. Vi lyckades också ha en bra relation även efter skilsmässan. Sedan följde några år av dejtande – fyllda av skratt, sårbarhet, pirr och några stora besvikelser, innan jag träffade min nuvarande partner. Också det en väldigt fin och levande relation.

      Varför jag blev terapeut

      Mitt djupa intresse för människor har alltid funnits. Även ett intresse för det andliga. Jag gick ett år på en mediumutbildning – en spännande resa, men det visade sig inte vara min väg. Jag kände att människors sökande behöver landa inåt, inte utanför sig själv. Vi behöver möta oss själva, inte bara söka svar utanför oss. Det gör vi bäst i sällskap med någon som vågar gå med inåt.

      När jag hittade PsykosyntesAkademin i Stockholm föll allt på plats. Här fanns en terapiform som speglade min egen syn på hur vi människor fungerar: Vi rymmer både vilja och behov. Vi bär på motsägelsefulla impulser. Vi är som en orkester – där varje del av oss vill spela sitt solo. Terapi handlar till stor del om att hitta in till sin egen inre dirigent. Och ibland måste vi stanna upp och lyssna på varje musiker först.

      Jag påbörjade utbildningen 2006. De två första åren var helt inriktade på egen personlig utveckling – och det var då jag på riktigt lärde mig lyssna. Inte bara på andra, utan också på mig själv. 2009 började jag ta emot klienter, och 2010 tog jag examen som samtalsterapeut i psykosyntes.

      Långt innan utbildningen och något som varit en gemensam faktor i alla mina yrken är att jobba med människor. Det har bl.a varit i form av familjehemsmamma, gymnasielärare ( drama och konst), integrationspedagog och boendestödjare och behandlare inom socialpsykiatrin i Nyköping - en stad som varit mitt hem i 30 år. Numera bor jag i Stockholm – och tar emot klienter här, både i samtalsrum och digitalt.

      Hur jag arbetar

      Jag erbjuder enskild samtalsterapi och parterapi. Sessionerna innehåller förutom samtal, presentationer i nya tankemodeller, som jag ofta ritar upp. Du får också reflektera mycket genom att skriva, använda färg ibland, guidade visualiseringar och meditationer. Under åren har jag vidareutbildat mig inom både relationer och traumabehandling. I mitt verktygsbälte finns också stressreglerande övningar som tapping och havening.

      Att arbeta med relationen – tillsammans

      Att leva i en relation kan vara något av det mest berikande vi människor får uppleva – men också något av det mest utmanande. Jag vet, både som samtalsterapeut och som människa. Jag har själv levt i ett långt äktenskap och har erfarenhet av hur en relation kan vara nära, upplyftande, skava, utvecklas – och ibland gå sönder. Jag vet hur svårt det kan vara att kommunicera när man inte längre hör varandra.

      Parterapi hos mig handlar inte om att "vinna" en diskussion eller hitta vem som har rätt. Det handlar om att förstå sig själv – och sin partner – på djupare plan. Att våga stanna upp. Lyssna. Säga det man inte fått sagt. Och att hitta ett nytt sätt att mötas, om båda vill det.

      Jag möter ofta par som vill jobba med:

      • kommunikationssvårigheter och ständiga missförstånd

      • återkommande konflikter och maktkamper

      • känslomässig avstängdhet eller brist på närhet

      • otrohet, svartsjuka eller förlorat förtroende

      • livskriser som påverkar relationen

      • längtan efter att förstå varandra bättre och växa tillsammans

      I samtalen jobbar vi både med det som känns akut – och med det som ligger under ytan. Vi använder konkreta övningar, utforskande samtal och ibland också verktyg från trauma- och stressbehandling om det finns behov.

      Relationer är inte färdiga. De formas – varje dag. Och ibland behöver man hjälp att forma dem tillsammans.

      Vi jobbar med bilder, delar av er själva, inre röster, kreativitet och närvaro. Ibland är det tungt. Ibland är det oväntat lustfyllt. Du får komma med det som du bär på.

      Notera att jag avslutar mina arbetsdagar kl 16.30. ( enstaka tillfällen kan sessionen göra att min arbetstid blir längre …) Jag arbetar under veckodagarna.

      Att gå i terapi kan räknas som att gå till annan vårdinstans där man får vara beredd att ev. Ändra sin arbetstid eller utnyttja en friskvårdstimme. Man kan tänka att det är en investering i er relation.

      Kommer detta bli svårt för Er är min rekommendation att finna en terapeut som bättre kan möta upp era önskemål om mötestider.

      Notera också; Om ni bokar flera möten så gäller fortfarande vår avbokningspolicy.

      Praktisk information

      🧍‍♀️ Enskild terapi: 45 eller 60 minuter
      💑 Parterapi: 60, 75 eller 90 minuter
      📍 Mottagningar:

      • Sveavägen 80, Stockholm

      • Nyköping: varannan vecka (mejla för tider)
        Digitalt samtal går också bra

      💰 Pris 60 min: 1500 kr enskild terapi. Övriga priser se bokningsinfo.
       

      Jag gör inga hembesök som terapeut – däremot i mitt andra viktiga arbete som begravningsrådgivare. Det är ett uppdrag där stillhet, närvaro och lyssnande också får vara centralt.

      Extern utbildning

      Diplomerad Psykosyntesterapeut

      Psykosyntes Akademin

      2006-2010

      Parterapiutbildning steg 1, 2 & 3

      Utbildare Eva Sanner

      2019 & 2024

      Trauma och Stress-hantering

      Peaceful Heartwork med Ulf Sandström och Gunilla Hamne

      2019

      The Work by Byron Katie

      Yvonne Fuchs

      Utbildning i 2 moduler år 2015,2024,2025

      HBTQi-Certifiering

      RFSL + Samkrafter ( via Nyköpings Kommun )

      2022 - 2023

      IBCT-kurs ( Integrative Behavioral Couples Therapy)

      Högskolan SAPU Sthlm, utbildare Andreas Kihl

      Våren 2025

      MI - Motiverande Intervjuer ( Motiverande Samtal )

      Kompetensutveckling och Handledning via Nyköpings Kommun

      2015-2017

      Kontinurlig Handledning

      Eva Sanner/Cecilia Hörnell- Sunar

      Från år 2009/2025

      ACT-kurs - Acceptance Commitment Therapy

      Högskolan SAPU Sthlm, utbildare Lina Strömberg

      Höst 2025

      BBiC - Barns Behov i Centrum

      Sociala Divisionen, Nyköpings Kommun

      För familjehem, Höst 2012

      Boka möte med Kerstin Brezina

      Kontakta Kerstin Brezina