Allmänna köpvillkor digital produkt
Avtalet
Dessa villkor ska gälla för uppdragsavtalet mellan Lavendla AB, 556977-7674, (”Lavendla”), och den som beställer digital produkt, digitala juridiska avtal/dokument etc (nedan “Tjänsten) av Lavendla (nedan “Uppdragsgivaren”). Villkoren gäller alla digitala produkter som Lavendla levererar för Uppdragsgivarens räkning. När Uppdragsgivaren anlitar Lavendla, accepterar Uppdragsgivaren dessa villkor.
Lavendla erbjuder produkter och tjänster inom, men inte uteslutande, bland annat; begravning, juridik, samtal, terapi samt närliggande tjänster.
Om en skriftlig orderbekräftelse har skickats till Uppdragsgivaren så ska villkoren i en sådan bekräftelse äga företräde framför dessa allmänna villkor, i den mån de är oförenliga med varandra. En orderbekräftelse skickas alltid till Uppdragsgivaren om beställning av Lavendlas övriga tjänster har gjorts på distans såsom via vår webbplats eller på telefon.
Lavendla förbehåller sig rätten att neka en order. Falska beställningar, samt andra typer av bedrägeriförsök, kommer att polisanmälas.
Betalningsvillkor
Betalning sker i samband med köp av juridiskt avtal online hos en av Lavendla anlitad betaltjänstleverantör. Lavendla förbehåller sig rätten att sälja, belåna samt på andra sätt pantsätta fakturor och fordringar till tredje part.
Personuppgifter
Lavendla är personuppgiftsansvarig för behandling av de personuppgifter som ni som Uppdragsgivare lämnar till oss eller som vi på annat sätt samlar in eller skapar i samband med avtalsförhållandet. Lavendla behandlar personuppgifter bland annat för att kunna ingå avtal med er, utföra tjänsterna ni har beställt, marknadsföra Lavendlas övriga tjänster/produkter samt att administrera avtalsrelationer. På grund av skyldigheter enligt lag kan Lavendla behöva kontrollera och säkerställa Uppdragsgivarens identitet och i vissa fall även utföra åtgärder för att uppnå tillräcklig kundkännedom enligt lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism.
Fullständig information om hur Lavendla behandlar personuppgifter i samband med uppfyllande av avtalet och tillhandahållande av tjänsterna, finns i vår integritetspolicy. Som fysisk person har du rättigheter kopplade till behandlingen av dina personuppgifter t.ex. har du rätt att få ett utdrag över de personuppgifter som behandlas, rättigheterna kan du läsa om i integritetspolicyn.
Säkerhet
Lavendla använder så kallade cookies eller kakor när du besöker webbplatsen. En cookie är en textbaserad datafil som lagras i användarens dator. Cookien hjälper oss att redovisa hur våra besökare använder webbtjänsten, vilket är viktigt för oss i syfte att utveckla tjänsten. Om du inte vill tillåta lagring av cookies i din dator kan du hindra det genom inställningarna i din webbläsare. Hur du går till väga finns beskrivet på webbläsarens hjälpsidor. Om du väljer att förhindra lagring av cookies kan du inte använda delar av Lavendlas webbtjänst. Vissa funktioner och tjänster kommer inte att fungera korrekt då webbtjänsten tror att du är en ny besökare för varje sida du öppnar. Läs mer om cookies i vår cookiepolicy.
Video- och telefonsamtal
För support som ska genomföras via video- eller telefonsamtal, ansvarar du för att ha nödvändig utrustning (såsom telefon eller dator), samt anslutning och uppkoppling (såsom internet, mobiltäckning, och telefonnät) för att kunna ta emot telefonsamtal eller koppla upp dig på videomötet. Dina eventuella kostnader för detta, t ex för telefonsamtal eller internetuppkoppling, bekostas av dig.
För genomförande av videomöten förutsätts vidare att din telefon/dator har mjukvara och webbläsare som är kompatibel med den videosamtaltjänst som vi använder, du behöver även ange din mejladress för att koppla upp dig på videomötet. Information om vilken videosamtalstjänst som används ges alltid innan du slutför din bokning. I god tid innan den inbokade supporthjälpen får du en länk skickad till den mejladress som du har uppgivit, vilken du använder för att koppla upp dig till videomötet.
Bokningsvillkor
För det fall juristen får förhinder, t ex på grund av sjukdom, och därför inte kan utföra din bokade support på utsatt tid, kommer vi omgående att kontakta dig för att boka om tiden eller erbjuda dig en annan form av support.
Ångerrätt
Se nedan vilken ångerrätt som gäller för respektive produkt eller tjänst.
- Digital produkt
Vid köp av digital produkt (digitala avtal/dokument etc), skapas en skräddarsydd produkt speciellt utformat efter Uppdragsgivarens informationsgivning och svar på frågor/val. Eftersom produkten som erhålls av Uppdragsgivaren är av en tydlig personlig prägel, skapad enbart för just denna Uppdragsgivare vid köptillfället, baserat på Uppdragsgivarens svar/val, finns ingen möjlighet till ångerrätt efter avslutat köp, i enlighet med 2 kap 11 § Distansavtalslagen. För beställning av tilläggstjänster kan Uppdragsgivaren ha rätt att ångra sitt köp genom att meddela Lavendla detta inom 14 dagar från det att Uppdragsgivaren gjort beställningen. - Juridik med jurist
I det fall Uppdragsgivaren köper juridisk rådgivning eller en produkt av jurist, skapas ett skräddarsytt avtal speciellt utformat efter Uppdragsgivarens informationsgivning och svar på Uppdragsgivarens frågor. Det finns ingen möjlighet till ångerrätt efter att Uppdragsgivaren muntligen bekräftat samt genom mottagande av orderbekräftelse informerats om att Uppdragsgivarens avtal är påbörjat och att det inte finns någon rätt till ångerrätt i enlighet med 2 kap 11 § Distansavtalslagen. För beställning av tilläggstjänster kan Uppdragsgivaren ha rätt att ångra sitt köp genom att meddela Lavendla detta inom 14 dagar från det att Uppdragsgivaren gjort beställningen.
Reklamation och klagomål
Är levererad produkt felaktig eller skadad kan du reklamera den, givet att produkten eller tjänsten omfattas av möjligheten att reklamera enligt lag. En förutsättning är att reklamationen sker inom 2 månader från det att Uppdragsgivaren upptäckte eller borde ha upptäckt felet. Rätten att reklamera sträcker sig i tre års tid. Kontakta vår kundtjänst så snart som möjligt om du upptäcker något fel och uppge ditt ordernummer samt skäl till reklamationen.
Om du har klagomål relaterade till Lavendlas tjänster vänligen kontakta oss på de kontaktuppgifter som du finner längst ned i dessa villkor.
Orderbekräftelse
När Lavendla mottagit er beställning skickas en orderbekräftelse och pdf innehållande det genererade avtalet/dokumentet till angiven e-postadress och ibland med information om beställningen. Ta för vana att alltid kontrollera din leverans så att allt ser korrekt ut. Skulle det vara något du undrar över så kontakta vår kundtjänst omedelbart. Det är bra om du sparar orderbekräftelsen för att ha tillhands vid eventuell kontakt med kundtjänst. Har du inte fått någon orderbekräftelse kan det bero på att du angivit fel e-postadress, eller att din e-post-leverantör av misstag sorterat detta som skräppost. Kontrollera skräpposten och/eller kontakta oss så skickar vi en ny orderbekräftelse.
Reservation
Vi reserverar oss mot prisjusteringar (såsom förändrade priser från våra leverantörer, valutaförändringar), lagerförändringar och ev. tekniska fel i webbtjänsten, webbläsare eller server.
Priser
Digitala produkter – Onlineavtal
Samtliga priser är angivna inklusive moms. Priserna finns tillgängliga på webbplatsen och kan ändras, det är alltid det pris som gällde vid tidpunkten för din utcheckning och betalning av Tjänsten.
Samarbetspartners
Lavendla samarbetar med flertalet partners för att kunna erbjuda onlinetjänster till så många som möjligt. För Lavendlas leverans av Tjänsten är Lavendla i vissa fall genom avtal med samarbetspartner skyldig att dela information med samarbetspartnern. Om Uppdragsgivaren genom användande av Tjänsten testamenterat hela eller delar av sin kvarlåtenskap till en av Lavendlas samarbetspartners, kommer Lavendla att dela information om typ av testamentesgåva som testamenterats till samarbetspartnern, gåvans värde och Uppdragsgivarens e-postadress. Ingen övrig information om testamentets innehåll kommer att delas. Genom användande av Tjänsten samtycker Uppdragsgivaren till denna hantering av personuppgifter. Samarbetspartnern samlar in dessa uppgifter i syfte att kunna administera och anpassa framtida kommunikation och marknadsföring till Uppdragsgivaren. Samarbetspartnern har genom personuppgiftsbiträdesavtal åtagit sig att behandla Uppdragsgivarens personuppgifter i enlighet med Lavendlas instruktioner och är förhindrade att dela uppgifterna med utomstående parter.
Tvist
Svensk lag gäller för de avtal som ingås med Lavendla. Skulle Lavendla och Uppdragsgivaren inte komma överens, ska eventuell tvist avgöras av allmän domstol, med Stockholms tingsrätt som första instans.
I händelse av tvist har du som konsument även rätt att vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se, eller EU:s onlineplattform för tvistlösning, ec.europa.eu/consumers/odr.
Vid eventuella tvister följer vi ARN:s rekommendationer.
Kontakta oss
Lavendla AB
Org. nr. 556977-7674
Sveavägen 80
113 59 Stockholm
Telefon: 0771-22 21 21
E-post: [email protected]
Webb: www.lavendla.se
Ansvarig för behandling av personuppgifter är Lavendla AB, 556977-7674, Sveavägen 80, 113 59 Stockholm