Med den digitala tjänsten kan användare skapa dödsannonser och minnessidor helt gratis. Verifiering med BankID gör det trovärdigt och säkert. –Dyra dödsannonser i tidningen ersätts av minnessidor med digital spridning, säger Jakob Nordström på Lavendla, som står bakom Begravning.se.
Allt färre prenumererar på lokaltidningar och nyhetskonsumtionen blir alltmer digital. I denna förändrade mediemiljö har Lavendla lanserat Begravning.se, en tjänst som moderniserar hur vi hedrar och minns våra avlidna närstående.
Tjänsten erbjuder kostnadsfria dödsannonser och minnessidor online. Den som skapar en minnessida behöver legitimera sig med BankID, vilket säkerställer att sidorna hanteras på ett respektfullt och varsamt sätt.
– Idag måste de anhöriga ändå ringa runt till släkt och vänner för att informera om när dödsannonsen kommer att publiceras. Man betalar alltså för spridningen av en annons i lokaltidningen, som man ändå själv måste sprida information om, säger Jakob Nordström, vd på Lavendla och fortsätter:
–En digital minnessida finns tillgänglig en lång tid framöver och blir en naturlig och tillgänglig plats för att minnas personen tillsammans, till exempel vid födelsedagar och högtider.
Statistiken visar att sökningar på Google efter dödsannonser och minnessidor har ökat de senaste tio åren, med en markant ökning från 2016 och framåt, enligt data från Google Trends som har sammanställts av Lavendla.
Sett till de senaste fem åren är det invånarna i Jönköpings län, Jämtland, Gävleborg och Blekinge som har haft störst sökintresse för “dödsannonser”. Lägst sökintresse har det varit i Stockholms län, Värmland och Östergötland.
– Vår vision är att skapa en plattform där minnet av våra kära lever vidare i en digital tidsålder, samtidigt som vi förenklar processen för de anhöriga. Vår digitala tjänst möter detta behov och ger anhöriga ett mer kostnadseffektivt och tillgängligt sätt att hedra sina närstående, säger Jakob Nordström.
Län: Sökintresse i Google Trends på “dödsannonser”
Län | Sökintresse | Placering |
Jönköpings län | 100 | 1 |
Jämtlands län | 93 | 2 |
Gävleborgs län | 90 | 3 |
Blekinge län | 89 | 4 |
Hallands län | 83 | 5 |
Kronobergs län | 77 | 6 |
Kalmar län | 68 | 7 |
Västernorrlands län | 55 | 8 |
Skåne län | 54 | 9 |
Norrbottens län | 52 | 10 |
Örebro län | 48 | 11 |
Uppsala län | 48 | 12 |
Dalarnas län | 47 | 13 |
Västmanlands län | 47 | 14 |
Västra Götalands län | 44 | 15 |
Södermanlands län | 41 | 16 |
Gotlands län | 40 | 17 |
Västerbottens län | 40 | 18 |
Östergötlands län | 39 | 19 |
Värmlands län | 36 | 20 |
Stockholms län | 20 | 21 |
Om undersökningen
Sökintresset beräknas på en skala från 0-100, där Google Trends jämför hur pass många sökningar som gjordes på den aktuella söktermen, jämfört med den totala andelen sökningar på Google. Ett högt värde innebär inte per automatik ett högre antal sökningar, utan att andelen av alla sökningar totalt var större. Siffrorna baseras på data mellan 2004-2025 från verktyget Google Trends.
För mer information, vänligen kontakta:
Andreas Norinder, PR-konsult, 56K digital, [email protected]
Jakob Nordström, vd på Lavendla, [email protected]
Om Lavendla
Lavendla erbjuder personliga rådgivningstjänster inom terapi, begravning och juridik. Bolaget grundades 2014 och har mer än 250 rådgivare kopplade till plattformen, tillgängliga såväl online som lokalt i Norden och internationellt. Läs mer på www.lavendla.se.