0771 - 22 21 21 Öppet dygnet runt
Hem / Om Lavendla / Pressrum / Pressmeddelanden / Det här är de vanligaste begravningsformerna i Sverige 2023

Trender 2023

De vanligaste begravningsformerna i Sverige

Färre och färre väljer den traditionella jordbegravningen där kistan sänks i jorden. Istället är det en annan begravningsform som har ökat mest de senaste tre åren. Det visar en undersökning av Lavendla.

Majoriteten av alla begravningar i Sverige genomförs idag med en kremering. Vanligast är att kremeringen sker efter en ceremoni med kista, men över en fjärdedel av alla ceremonier sker nu med urna, vilket innebär att kremationen sker först, och att urnan är med på ceremonin istället för kistan.

Att andelen begravningar med kremation ökar har länge varit en tydlig trend i branschen, vår undersökning visar att den trenden fortsätter, säger Jakob Nordström, vd Lavendla

Lavendlas sammanställning visar att jordbegravning, när kistan sänks ner i jorden efter ceremonin, endast är den fjärde vanligaste typen av begravning. Andelen har dessutom blivit mindre och mindre under de senaste åren. //

En annan begravningsform som också har minskat i antal sedan 2020 är så kallad direktkremation, en begravningstyp som innebär att den avlidne körs direkt från bårhuset till krematoriet, utan att det hålls en ceremoni däremellan.

Sett till de senaste tre åren är akt med urna, eller urnbegravning som det också kallas, den begravningstyp som har ökat mest. Detta på bekostnad av jordbegravning och direktkremation som är de två alternativ vars andel har minskat.

Vid akt med urna är det möjligt att flytta fram ceremonin i upp till ett år. En annan skillnad är det praktiska, en urna kan enkelt tas med till en plats som betyder något extra och man behöver inte fundera över logistiken på samma sätt som med en kista, säger Jakob Nordström, vd Lavendla

Statistik typer av begravninger 2020-2022

Begravningsform2020 %2021 %2022 %% Skillnad 2020 vs 2022
Akt med urna21,89%23,86%25,63%+17,08%
Direktkremation26,34%24,15%24,13%-8,40%
Jordbegravning10,66%9,65%8,87%-16,82%
Kremation41,11%42,34%41,38%+0,65%

Fakturaruta

JordbegravningJordbegravning innebär att kistan med den avlidne sänks i jorden direkt efter begravningsceremonin.
Akt med urnaCeremoni (oftast i kyrka/kapell), där man gjort kremeringen först, sedan har man en ceremoni med urna.
DirektkremationDen avlidne körs direkt från bårhus till krematorium, utan att en ceremoni äger rum däremellan.
KremationEn kremering efter ceremonin.

Datan i undersökningen kommer från Lavendla och avser perioden 2020-2022.

För mer information, vänligen kontakta:

Susanne Höglund, PR-konsult, 56K digital, [email protected]

Jakob Nordström VD, Lavendla Begravning & Juridik, [email protected]

Pressbilder, Lavendla

Skrivet av Jakob Nordström

VD och grundare

Jakob är grundare av Lavendla som startade 2014 och arbetar idag som vd i företaget. Med lång erfarenhet inom branschen, har han god kännedom om såväl begravning som juridik och terapi. Jakob arbetar på Lavendlas huvudkontor i Stockholm och brinner starkt för Lavendlas vision att Göra det svåra lättare.