0771 - 22 21 21 Öppet dygnet runt
Hem / Begravning / Typer av begravningar / Begravning utomlands

Begravning utomlands

Att ordna begravning utomlands, eller hemtransport vid dödsfall utomlands, kräver mycket förberedelser. Lavendla International hjälper dig med allt.

This article is also available in: English, ArabicBosnian, Croatian, Dutch, French, GermanPersian, Polish, Serbian and Spanish

Vad behöver du tänka vid en begravning utomlands?

Att ordna begravning utomlands, eller hemtransport vid dödsfall utomlands, kräver mycket förberedelser, både administrativt och rent praktiskt. Lavendla International har hela världen som arbetsplats och har snabbt etablerat sig som ledande i Sverige på transporter av avlidna till och från Sverige. Vi pratar bland annat kurdiska, arabiska, engelska och svenska. Ring oss på 0771 - 22 21 21.

Hos oss på Lavendla International får du professionell och snabb hjälp med allt gällande transport och administration vid begravning utomlands. Vi ordnar med allt det praktiska kring kistläggningen, en eventuell kremation samt transport av kista eller urna till önskat land. Därutöver hanterar vi alla krävande administrativa sysslor. Det administrativa arbetet innefattar bland annat framtagning av obligatoriska intyg som är nödvändiga för att få ett godkännande från det aktuella mottagarlandets konsulat samt övrig dokumentation från utländska och svenska myndigheter.

خدمات مراسيم الجنازة، خدمات نقل الجنازة لكافة البلدان
هل تريد التحدث بالعربية معنا؟ لا توجد مشكلة ، لدينا مستشارون يتحدثون اللغة العربية. اتصل بنا الآن على

خدمات مراسم تشییع جنازه، خدمات حمل و نقل مراسم تشییع جنازه برای همه کشورها
آیا می خواهید با ما فارسی صحبت کنید؟ مشکلی نیست، ما مشاورانی داریم که فارسی صحبت می کنند. با ما تماس بگیرید در


5 saker att tänka på vid begravning utomlands

  1. Vid transport av kista/urna utomlands krävs alltid en dokumenterad mottagare i ankomstlandet. Mottagarens namn, telefonnummer samt personnummer (eller motsvarande) måste uppges och dokumenteras för att få godkänt från mottagarlandets konsulat. Vid uthämtning av kistan/urnan krävs att mottagaren kan uppvisa en giltig ID-handling.
  2. Vid utlandstransport av kista måste den avlidne enligt lag transporteras i en kista som är ogenomtränglig för fukt och innehåller ett absorberande material invändigt. För att uppfylla dessa krav kistläggs den avlidne först i en tät zinkkista, eller motsvarande. Zinkkistan placeras sedan i en yttre träkista.
  3. Arbetet för att kunna genomföra en utlandstransport tar normalt 4-5 arbetsdagar. Tidsåtgången beror på administration av nödvändiga intyg och krav på omfattande dokumentation för att få tillåtelse till transporten. Det ska bland annat tas fram intyg för balsamering och sanitet, passersedel och lödningsintyg. Därutöver ska även kroppen och kistan förberedas. Även översatta dödsfallsintyg ska styrkas med apostille av en notarius publicus.
  4. Hos oss på Lavendla International kan du få hjälp att transportera en kista eller urna till alla delar av världen. Behövs en balsamering eller hjälp med översättning så ordnar vi det också.
  5. För att påskynda arbetet med att anordna utlandstransporten sker all kommunikation med ambassader och transportörer via oss på Lavendla International. Som anhörig kan du med andra ord slappna av och lägga alla tankar på pappersarbete och byråkratiska processer åt sidan för att i stället ägna dig åt din sorg.

Vi hjälper dig

Ring oss på 0771 - 22 21 21 eller fyll i formuläret så återkommer vi så snart som möjligt.

Lena är en av våra rådgivare som du kan komma i kontakt med.

Våra kunder säger

Jag var nöjd med allt och upplevde att jag fick all hjälp som jag behövde, är väldigt tacksam över hur hjälpsamma Lavendla vart då det är väldigt svårt att veta hur en begravning ska gå till och vad som behöver göras om man inte gått igenom det förut, samt att man även kan känna sig vilse när en nära person har gått bort.

Gabriella

Läs alla omdömen


خمسة اشياء يجب اخذها في الاعتبار عند عملية نقل الجثمان للخارج

1 ـ عند نقل التابوت إلى الخارج ، مطلوب دائمًا وجود مستلم موثق في بلد الوصول. يجب ذكر اسم المستلم ورقم هاتفه ورقم الضمان الاجتماعي (أو ما يعادله) وتوثيقه حتى تتم الموافقة عليه من قبل قنصلية البلد المستلم. عند استرداد التابوت  ، يجب أن يكون المستلم قادرًا على تقديم وثيقة هوية صالحة.

2ـ عند نقل التابوت إلى الخارج ، يجب أن يُنقل المتوفى بموجب القانون في تابوت غير منفذ للرطوبة ويحتوي بداخله على مادة ماصة. لتلبية هذه المتطلبات ، يتم وضع المتوفى أولاً في تابوت محكم الغلق من الزنك ، أو ما يعادله. ثم يتم وضع تابوت الزنك في تابوت خشبي خارجي.

3ـ يستغرق العمل للقيام بالنقل للخارج عادة الى 4-5 أيام عمل. يعتمد الوقت المطلوب على إصدار الشهادات والمتطلبات اللازمة للتوثيق الشامل ليتم الحصول على إذن للنقل. يجب تقديم شهادات للتحنيط ومن الصحة وجواز سفر وشهادة لحام تابوت المعدني الزنك وشهادات أخرى. بالإضافة إلى ذلك ، يجب أيضًا ترجمة شهادة الوفاة مع ألتصديق من قبل كاتب العدل.

4ـ يمكننا مساعدتكم في نقل النعش إلى جميع أنحاء العالم. كما اننا تقوم ايضا بمساعدتكم بتخليص كافة المستندات والشهادات المطلوبة لذلك والمساعدة في الترجمة ان لزم الامر.

5ـ لتسريع ألعمل و ترتيب النقل للخارج ، تتم جميع الاتصالات مع السفارات وشركات النقل عبرنا.  

بعبارة أخرى ، نرفع عنكم انتم الاقرباء مشقة الاجراءات المتعلقة بالأعمال الورقية ، لتتفرغوا لباقي الامور المعنوية واجراءات العزاء.

Hur kan man praktiskt förbereda inför en begravning utomlands?

Då det ofta är bråttom att ordna med en gravsättning och begravning i den avlidnes hemland, är det positivt om man har haft möjlighet att förbereda sig, sina anhöriga i hemlandet samt oss som begravningsbyrå innan dödsfallet faktiskt inträffar. Detta gör att vi kan utföra transporten snabbare än om vi måste påbörja alla förberedelser efter det att dödsfallet inträffat. Det du som anhörig kan göra innan, när du misstänker att ett framtida dödsfall är nära förestående är att göra följande praktiska saker:

  • Kontakta den svenska begravningsbyrån för att etablera kontakt med din kontaktperson, få prisuppgift och personlig vägledning i just ditt fall.
  • Säkerställ att du har en kontaktperson i det land där den avlidne ska gravsättas.
  • Sammanställ kontaktuppgifter till din kontaktperson, namn, mejl, telefon och eventuellt motsvarande personnummer. Kontaktpersonen kan även vara en lokal begravningsbyrå som ska ta hand om gravsättningen på plats.
  • Informera en läkare om att du kommer att behöva följande dokument, direkt efter dödsfallet:
    • Dödsorsaksintyg
    • Dödsbevis
    • Smittorisk-/sanitetsintyg i original (om läkaren ej har detta intyg, kontakta oss för att få en mall som läkaren kan använda)
  • Om möjligt, leta reda på personens identitetshandlingar (gärna aktuella sådana, både svenska och från hemlandet).
  • Meddela oss om du – med andra ord ni anhöriga – önskar flyga med samma flighter som kistan, så ordnar vi allt.

Hur anordnar man en begravning utomlands?

Givet att ovanstående punkter är förberedda innan dödsfallet, så är vi väl förberedda att genomföra hemtransporten så snart som möjligt. I annat fall påbörjar vi ovanstående punkter direkt.
Skicka in följande dokument och intyg till Lavendla International (Sveavägen 80, 113 59 Stockholm):

  • Dokumenten ovan från läkaren
  • Den avlidnes pass eller andra identitetshandlingar, gärna både svenska handlingar och det land som ska ta emot den avlidnes

På grund av sekretess inom sjukvården är det officiellt endast du, det vill säga de anhöriga, som kan begära ut handlingarna från läkaren. Alla andra intyg och dokument kan vi ordna med och innefattar tillstånd, intyg, dokument, myndighetshandlingar, översättningar, stämplar och så vidare. Tillsammans med läkarintygen som vi får från dig sammanställer vi ett kompendium med samtliga nödvändiga dokument i enlighet med mottagarlandets krav. Kompendiet kommer sedan att skickas med kistan/urnan.

Lavendla International kan hämta den avlidne över hela landet och transportera till näst intill samtliga världens länder. Det enda som begränsar vår räckvidd är områden som klassas som osäkra och har begränsad flygtrafik, områden där mutor är vanliga, och mindre flygplatser som inte kan hantera kistor.

Man kan utgå från att vi alltid kan flyga till varje lands huvudstad och andra “större” städer i varje land, förutom några undantag. För närvarande är det egentligen bara Rysslands inland, då mutor kan krävas (Moskva och Sankt Petersburg är dock vanligen inga problem) och osäkrare områden i Afrika som vi kan ha svårt att resa till.

Oftast kan vi även ordna så att anhöriga får plats på samma flighter som kistan flyger. Önskar du ha en ceremoni i Sverige innan transporten utomlands så kan vi även ordna detta, även om det allra vanligaste är att ceremonin hålls tillsammans med gravsättningen utomlands. Lavendla International tar ett helhetsansvar från sjukhuset i Sverige till flygplatsen i hemlandet, där din kontaktperson/lokala begravningsbyrå tar över. Lavendla ordnar bland annat med följande:

  • Kistläggning
  • Transport till flygplats
  • Flygtransport till (nästan) alla världens länder
  • Administration
  • Dokumentation
  • Kistor (träkista och zinkkista eller motsvarande)
  • Tätning (lödning) av zinkkistan

Möt våra rådgivare

Träffa oss personligen eller i videomöte. Välj rådgivare nedan eller fyll i vårt kontaktformulär.

Kisttransport eller urntransport vid begravning utomlands?

Vi på Lavendla International hjälper till att transportera såväl kistor som urnor för begravning utomlands. En kisttransport till hemlandet kan vara mycket kostsam medan en urntransport kostar ungefär lika mycket som en vanlig flygbiljett.

Hur pass smidig och snabb utlandstransporten blir bestäms i hög grad av vilket land som är det aktuella mottagarlandet. Alla mottagarländer har olika rutiner och krav, vilket gör att rutinerna för godkännandet av en utlandstransport skiljer sig mycket åt.

Generellt kan man säga att det är mycket enklare att få tillstånd till, och genomföra, en transport av urna. Dock är detta inte ett alternativ om man önskar förflytta den avlidne så snabbt som möjligt, vilket oftast är fallet. Detta förutsätter nämligen att en kremation görs innan, och det är sällan möjligt att göra en sådan inom minst 2 veckor.

Flyg- eller biltransport

För att ge snabb och professionell hjälp vid transport för begravning utomlands samarbetar vi på Lavendla International med Sveriges ledande flyg- och biltransportörer. Tillsammans har vi lång och bred erfarenhet när det kommer till transport av kista/urna utomlands.

Huvudregeln är att alla transporter utomlands görs via flyg, då biltransport ofta tar längre tid och inte är billigare. Är det viktigt för dig så kan vi såklart ordna med biltransport inom Europa, det gör vi gärna.

Vanligen lämnar vi över kistan på flygplatsen till den lokala kontaktpersonen, men i vissa länder kan vi även hjälpa till “hela vägen” till den ort där gravsättning ska ske i samarbete med lokala samarbetspartners.

Lavendla följer IATA:s internationella standarder för internationella transporter

IATA, International Air Transportation Association, sätter de standarder och regler som gäller vid transport av kistor och urnor utomlands. Vi på Lavendla är anslutna till dessa och följer dem för att kunna erbjuda säkra rutiner och varsam hantering av kistan och urnan.

Förfarandet säkerställer också att inga obehagliga överraskningar inträffar. Det är även skönt att veta att allt är under kontroll, även utanför Sveriges gränser. Ett krav som ställs på kisttransporter är att kistan är tät mot fukt och luft, för att bland annat förhindra smittor. Detta görs genom att försegla en zinkkista inuti den vanliga träkistan.

Förskott

Internationella ärenden som innefattar en utlandstransport ska alltid betalas i förskott.

OBS! Lavendla kan inte ta ansvarar för eventuella förseningar i t.ex. flygtrafiken.

Skrivet av Jakob Nordström

VD och grundare

Jakob är grundare av Lavendla som startade 2014 och arbetar idag som vd i företaget. Med över 8 års erfarenhet inom begravningsbranschen, varav flera år som begravningsrådgivare, har han god kännedom om begravningar och branschen i allmänhet. Jakob är idag verksam på Lavendlas huvudkontor i Stockholm.